Wspieranie zdrowego trybu życia, podkreślanie polskiego pochodzenia surowców czy działania prospołeczne to nieocenione wartości w obliczu dzisiejszych trendów rynkowych. Z Krystianem Witkiewiczem, Wicedyrektorem w firmie Suempol rozmawiamy m.in. o sytuacji branży rybnej, najnowszych działaniach przedsiębiorstwa, a także o godle „Teraz Polska”, które niedługo pojawi się na większości opakowań produktów z portfolio producenta.
Zdrowe odżywianie to w dalszym ciągu gorący trend na rynku spożywczym. Czy wpływa on na wyniki w branży rybnej? Jakie jeszcze tendencje widoczne są na rynku, w obrębie którego działacie?
Współcześnie zdrowe odżywianie stało się jednym z elementów wizerunku konsumentów, a stosowanie odpowiedniej diety w odżywianiu jest wyznacznikiem indywidualnej tożsamości. Produkty firmy Suempol doskonale wpisują się w ten jakże mocno obecny w naszym życiu trend. Nasi klienci to także osoby minimalizujące występowanie chorób cywilizacyjnych poprzez odpowiednio dobrane składniki spożywcze w tym łososia, który jest dostępny pod różnymi postaciami. Staramy się dostosowywać gamę naszych produktów właśnie pod tę część klientów, która jest najbardziej świadoma i najbardziej odpowiedzialna, jeśli chodzi o jakość zdrowego żywienia. Również zauważalne jest to, że klient szuka produktu, który jest świeży. Nasz łańcuch logistyczny jest odpowiednio dobrany i ciągle ulepszany, dzięki czemu nasze produkty charakteryzują się niepowtarzalnym smakiem, do którego klienci chętnie wracają. Nam pozwoliło to na dobranie jak najlepszych procesów technologicznych, a klienci raz sięgający po produkt firmy Suempol, wracają do nas, stając się lojalnym klientem.
Wyróżnienie Nagrodą Gospodarczą Prezydenta RP w kategorii „Odpowiedzialny Biznes” jest zwieńczeniem licznych działań filantropijnych firmy Suempol. Proszę o nich opowiedzieć.
Otrzymanie nagrody z rąk Pana Prezydenta to bardzo ważne wyróżnienie, gdyż jest to uhonorowanie pracy i wysiłku Właścicieli, Zarządu firmy oraz jej pracowników. Dzięki zaangażowaniu całej społeczności Suempol oraz odpowiedzialnemu prowadzeniu biznesu od samego początku i kierowaniem się misją założycieli, aby jak najwięcej pomóc drugiej osobie, nasza firma niesie pomoc nie tylko lokalnie, ale i poza granicami Polski, czy to na Białorusi, czy na Litwie, w Syrii, Niemczech czy Francji. W Polsce pomagamy służbom medycznym, np. ostatnio zakupując karetkę wyposażoną w najnowocześniejszy sprzęt do ratowania życia ludzkiego do szpitala powiatowego w Bielsku Podlaskim. Wspieramy szpitale w wielu innych miastach między innymi w Białymstoku, Krakowie czy Warszawie. Wspieramy również służby mundurowe. Finansujemy umundurowanie strażaków, doceniamy utalentowaną młodzież poprzez stypendia, wspomagamy działalność Stowarzyszenia „Droga”, Fundacji „Zdążyć z Pomocą” czy też pomagamy w zakupie leków specjalistycznych osobom potrzebującym. Włączamy się w pomoc pogorzelcom, aktywnie działamy również w kwestii renowacji polskich cmentarzy. Nasze działania kulturowe natomiast to chociażby patronat nad Chórem Polskiej Pieśni Narodowej czy aktywny udział w rozwoju Krakowskiego Biura Festiwalowego.
Skrupulatnie dbacie o jakość produktów – jakimi certyfikatami możecie się pochwalić? Jaką informację niosą dla konsumentów?
Branża spożywcza poddana jest szczególnemu naciskowi na higienę zakładu i najwyższą jakość produktu. Posiadamy wiele certyfikatów takich jak: BIO, oznaczającego że surowce użyte do produkcji pochodzą wyłącznie z upraw ekologicznych, IFS oraz BRC, podkreślających zachowywanie standardów jakościowych świadczących o dobrej praktyce produkcyjnej oraz odpowiedzialnie prowadzonej produkcji. Ponadto oznaczenia: ASC i MSC wskazujące na pochodzenie surowca ze zrównoważonych źródeł czy chociażby F-TRACE umożliwiających identyfikowalność na każdym z etapów produkcji. Posługujemy się także znakiem DLG, czyli złotym medalem za jakość produktów otrzymywanym na rynku niemieckim.
Godło „Teraz Polska” można będzie dostrzec na niemal wszystkich produktach Suempol. Odnosi się ono do korzeni firmy. Jak wartości rodzinne wpłynęły na rozwój i obecną pozycję przedsiębiorstwa?
Godło „Teraz Polska” jest naszym kluczowym laurem konsumenckim, który przede wszystkim nawiązuje do korzeni, ale i pochodzenia naszej firmy. Z pomocą doświadczonego zespołu pracowników, którzy już nawet w trzecim pokoleniu pracują u nas. Wartości takie jak poważne podejście do swoich obowiązków, poszanowanie pracy oraz szacunek do drugiego człowieka, dbanie o środowisko, to wszystko co od początku wpajali w nas Właściciele, tworząc naszą filozofię pracy. To dzięki dobrym przykładom nasza firma może się rozwijać i dzisiaj już kolejne pokolenie przekazuje te wartości dalej.
Na jakich działaniach będzie się skupiać w najbliższych miesiącach firma Suempol? Możemy się spodziewać nowości produktowych?
Strategią firmy jest wsłuchiwanie się w głos naszych klientów, staramy się trafiać w gusta smakowe, podążać za trendami rynkowymi i zagranicznymi. Jeśli jakiś rynek jest otwarty na produkty innowacyjne, my staramy się je wdrażać do kolejnych krajów i nieustannie poszerzamy naszą ofertę. Cały czas podnosimy kwalifikacje inwestując w indywidualny rozwój pracowników, a także inwestując w nowy park maszynowy czy rozbudowę o kolejne hale produkcyjne. Dzięki temu w tym roku zaskoczymy naszych konsumentów kolejnymi produktami, które powstają w nowo otwartym dziale produktów innowacyjnych.
Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska